A bélflóra egészséges egyensúlya

Emésztőrendszerünket 10-100 trillió mikrobasejt tölti ki, amelyeket összefoglaló néven bélflórának nevezünk. Ezek a mikrobák sok mindenben segítenek, az ételek megemésztésétől az immunrendszer működéséig.

A bélflóra számos mikroorganizmust tartalmaz, például gombákat, élesztőgombákat és archeákat, de közel 90 százalékban baktériumokból épül fel. A baktériumok sokakban félelmet keltenek először, hiszen mindenképpen károsnak gondoljuk hatásukat. Ne lennének fertőzőek és ártalmasak? Nem tartunk mindannyian olyan termékeket otthon, amelyek segítenek elpusztítani a „csírákat” és a „bacikat”, hogy családunkat biztonságban tudhassuk? Hogyan lehetnének jók, és miért lenne rájuk szükségünk?

Való igaz, hogy az ártalmas baktériumok betegségeket idézhetnek elő. A beleinkben élő baktériumfajoknak azonban csak egy része ártalmas. Jelen vannak jótékony baktériumok is, amelyeknek sokat köszönhetünk.

Egészséges személyeknél a bélflórát alkotó káros és jótékony baktériumok közössége egyensúlyban van, és a jótékony baktériumok vannak többségben.

Tudta?

  • Amikor egy újszülött a világra jön, szinte egyáltalán nincsenek mikrobák a béltraktusban. Néhány nap alatt azonban a beleket jótékony mikrobák nagy erejű és összetett ökoszisztémája kezdi benépesíteni.
  • Az anyatej egyes összetevői elősegítik a bifidobaktériumok szaporodását, amelyek segíthetnek megvédeni az újszülötteket a kórokozóktól.
  • Az egészséges bélflóra kialakulása fiatalkorban, valamint ennek fenntartása későbbi életünk során csökkentheti a betegségek kockázatát.
  • Bélflóránk, akár az ujjlenyomatunk, mindannyiunk esetében egyedi – nincs két ember, akinél összetétele megegyezne.
  • A bélflóránkat alkotó jótékony baktériumok szerepet játszanak a B- és K-vitamin termelésben, így mondhatjuk, hogy fontos vitaminforrásunkká is válnak.
  • A bélflóra segíthet a rostok és a laktóz megemésztésében is. Segít továbbá a bélmozgások szabályozásában, az emésztést elősegítő enzimeket termel, és más funkciói is vannak, például a bélgáztermelés.
  • A bélflóra fontos szerepet játszik a betegségek elleni védekezésben. Kölcsönhatásba lép az immunrendszerrel, és serkenti annak működését Segít a kívülről érkező kórokozók megfékezésében is, továbbá akadályozza a belekben élő káros baktériumok elszaporodását.

 

Az egyensúly megőrzése nem mindig könnyű

Az emésztőrendszer flórájának egészsége nagyszerű dolog, bizonyos körülmények hatására azonban sérülhet, a jótékony baktériumok száma lecsökken, illetve nem tudják jótékony hatásukat megfelelően kifejteni. A stressz, a dohányzás, a mozgásszegény életmód, valamint a telített zsírokban gazdag étrend egyaránt felboríthatja a bélflóra egyensúlyát, és ugyanerre képes az antibiotikum-kúra is.

 

Az egyensúly megőrzésének más módszerei

A bélflóra egyensúlyának fenntartásában és az általános jó közérzet megőrzésében segíthetnek még a következő praktikák:

Testmozgás: A rendszeres testmozgás segít a bélflóra összetételének befolyásolásában, és csökkentheti azon baktériumtípusok arányát, amelyek hozzájárulhatnak az elhízás kialakulásához.

Táplálkozás: A magas zsírtartalmú étrend a szervezetben élő mikrobák összetételének eltolódásához vezethet. A telített zsírok például megnövelhetik a gyulladást előidéző bélbaktériumok számát. A zsírtartalom csökkentésével egyensúlyban tarthatjuk bélflóránkat, így járulva hozzá általános egészségi állapotunkhoz is.

Relaxáció: A stressz csökkentheti a potenciálisan jótékony hatású tejsavbaktériumok számát a bélflórán belül. Azt javasoljuk, hogy minden nap szakítson tíz percet saját maga számára, és végezzen relaxációs gyakorlatokat, jógázzon vagy meditáljon.

 


Irodalom:

Ursell L, et al. Nutr Rev. 2012;70(1):S38–S44.
Ciorba MA. Clinical gastroenterology and hepatology. 2012;10(9):960–968.
Hoffman C, et al. PLOS ONE. 2013;8(6):1-12
Qin J, et al. Nature. 2010 4;464(7285):59–65
Conlon M, et al Nutrients. 2015;7:17-44
Mitsuoka T. Asia Pac J Clin Nutr. 1996;5(1):2-9
Jost T, et al. PLoS One. 2012;7(8)
Liepke C, et al. The Febs Journal. 2002;269(2):712-718
Rodriguez JM, et al. Microb Ecol Health. 2015;26(10)
Gut Microbiota for health. Available at: http://www.gutmicrobiotaforhealth.com/en/your-microbiome-is-like-a-unique-fingerprint. Accessed June 2016
Gorbach SL. Microbiology of the Gastrointestinal Tract. Baron S, editor. Medical Microbiology. 4th edition (1996).
Kamada N, et al. Nat Immunol. 2013;14(7):685-690
Sanders ME. Clin Infect Dis. 2008;46:S58–S61